tirsdag 30. oktober 2007

dag 1 - Morgenstund har gull i munn

Jeg klarte å stå opp 07.00, selv om jeg ikke fikk sove før 04... en lovende start. De siste årene har jeg slitt en del med motivasjonen morgenen etter at jeg ikke har fått sovet nok, men jeg klarte det i dag.




 


Jeg visste jeg kom til å slite litt, så jeg hadde handlingsplanen klar før jeg la meg. I beste NLP-ånd brukte jeg noen minutter til å gå igjennom morgenritualet i hodet flere ganger før jeg sovnet:
  1. Stå opp, klatre ned fra senga og skru av mobilen
  2. Skru på lyset ( og jeg har bestemt meg for at jeg blir mer våken av lyset )
  3. Gå inn på badet, skru på dusjen og gjør klar tannbørsten
  4. Jeg tar med meg tannbørsten inn i dusjen (Jeg har bestemt meg for at jeg blir våken av tannpuss og av varmt vann i dusjen)
  5. Lage/spise frokost ( jeg har bestemt meg selv for at jeg blir våken av mat )
Jeg har lest at kroppen senker temperaturen når den gjør seg klar til å sove, at ny smak i munnen og lys gjør folk våkne, men det spiller ingen rolle om dette stemmer eller ikke. Det at jeg har klart å overbevise meg selv om at det fungerer ser ut til å være nok, for jeg er veldig våken og opplagt. Jeg trodde ikke det skulle være så lett å programmere meg selv med NLP.

Nå gjenstår det å holde på lenge nok til at morgenritualet blir en del av meg på lang sikt. Jeg skal gjøre det samme i helgene også, for å holde på 07.00. Da jeg var liten våknet jeg fem minutter før klokka ringte fordi den ringte på sammme tidspunkt hver dag. Det hadde vært deilig å slippe den jævla alarmen om morgenen....

Uansett... morgen 1 er en suksess

Ingen kommentarer: